Vil du også være
frivillig ForeningsMentor hos os?

Hvad siger andre om at være ForeningsMentor?

Vi har brug for dig!

Hvad laver en ForeningsMentor?

Som ForeningsMentor bliver du matchet med et barn, som du motiverer til at komme i gang med en fritidsaktivitet. Du er med i processen fra start til slut - det vil sige gennem valg af aktivitet, indmeldelse i en klub, få pakket en taske med det rigtige udstyr, følge barnet afsted (de første gange) og holde øje med at barnet trives og fastholdes i aktiviteten. Aktiviteterne kan være fra sport, spejder eller musikundervisning til noget helt fjerde.

Det er meget forskelligt hvilken og hvor meget hjælp hvert barn/familie har brug for. For nogle kan en guide til foreningens tilmeldingssystem være nok, mens andre har brug for hjælp til at komme afsted og starte op i foreningen.

Du skal afsætte cirka to-tre timer om ugen. Mentorforløbet varierer i længde (14 dage - 3 måneder), og du kan efterfølgende vurdere, om du vil fortsætte som ForeningsMentor for endnu et barn.

Vi har fire lokale indsatser; Gellerup, Bispehaven, Tilst og Viby Syd - og derudover en 'bydækkende' indsats, der hjælper de familier, der ikke bor i et af de fire lokalområder.

Du kan altså vælge imellem at være tilknyttet et specifikt område eller at være bydækkende, hvor du selv kan have indflydelse på hvor i Aarhus du gerne vil være.

Målgruppen du hjælper

Du hjælper udsatte børn i alderen 5-17 år i Aarhus Kommune, som af forskellige grunde har brug for en ForeningsMentor. Vi tilbyder mentorordninger til både danske børn, flygtningebørn og internationale børn.

Som ForeningsMentor får du mulighed for at:

• Udfylde en vigtig rolle i et barns liv ved at vejlede og hjælpe barnet
  • Frembringe glæde og positive oplevelser for børn i udsatte boligområder
  • Opnå central viden, kompetencer og erfaring inden for socialt arbejde og foreningsliv
  • Få løbende tilbud om relevante kurser og workshops, som vil gavne dit CV

Vi afholder jævnligt intromøder, hvor du kan høre mere om projektet, møde vores koordinatorer og stille dem spørgsmål.

Vi håber, du vil være med!

Hvad laver en ForeningsMentor?

Går glad hjem

Støtter, motiverer og hjælper barnet igang med fritidsaktiviteter

Følger

Følger barnet til fritidsaktiviteten og hjem igen

Støtter

Snakker med barnet og familien om udfordringer og succesoplevelser

Hvor kan man være ForeningsMentor?

Bispehaven

Masud

Vi har en lokal indsats i Bispehaven, hvor der er særligt fokus på lokalmiljøet og foreningerne i og omkring Bispehaven. Så her kan du som mentor komme tæt på lokalområdet.

Gellerup

Anett Kristiansen

I Gellerup har vi en samlet indsats. Vi holder til i det boligsociale hus, hvor vi også er tæt på de mange andre indsatser i området. Så hvis du har lyst til at være mentor i Gellerup og spille ind i et område i forandring, så kom og vær med!

Tilst

Katrrine HArtmann

Du kan også blive mentor i vores indsats i Tilst. I Tilst holder vi til på Haurumsvej 31a – Det Boligsociale Hus, hvor vi er tæt på familierne og alle de forskellige aktiviteter i Tilst.

Viby Syd

Rebekka

Som noget helt nyt, har vi startet ForeningsMentor i Viby Syd.
Rebekka er den nye koordinator og vi glæder os til at komme i gang!

Bydækkende

Jakob

Vil du gerne være mentor, men gerne i et område, der ligger udenfor vores fire lokale indsatser? Så er 'Bydækkende' stedet for dig. Her hjælper vi de familier, der ikke bor i et af vores fire lokale områder.

Hvordan tilmelder jeg mig?

For at starte som ForeningsMentor, skal du tilmelde dig til et af vores intromøder. Det gør du ved at kontakte Henriette.

Henriette Gaardbo

Placeholder